martes, abril 30, 2013

GERNIKAN, AHAZTUAK 1936-1977 ELKARTEAK INPERIALISMOA ETA FRANKISMOAREN INPUNITATEA SALATU DITU

Ahaztuak 1936-1977 erakundeak oroimen ekitaldia egin zuen pasa den igandean, Gernikako hilerrian, Iñaki Garai Lejarreta eta Blanca Salegi Allende auzokideak omentzeko. Biak tiroz hil zituen Guardia Zibilak 1975eko maiatzaren 15ean, beren etxean Jesus Mari Markiegi ETAko militantea babesteagatik.

Euri zaparrada indartsuaren azpian, hogei bat pertsonek bi biktimen hilobiaren aurrean ekimena burutu zuten. Haien omenezko «agurra» dantzatu eta gero, Ahaztuak-eko kide batek hitza hartu, eta frankismoaren kontra borrokatu zirenen memoria eta zilegitasuna goratu zituen. Azaldu zuenez, 1937ko apirilaren 26an Gernika suntsitu zuen bonbardaketak «erregimen faxista eta antidemokratikoa ezartzea zuen helburu. Beraz, honen kontra aritutako borroka eta borrokalari guztiek zilegitasun osoa daukate, eta haien memoria omentzeko eskubide osoa izan behar dugu».

«Honekin ez dugu terrorismoa goratzen -nabarmendu zuten Ahaztuak-ekoek- erresistentzia antifaxista eta antifrankista baizik. Era berean, ez da erakunde armaturik goratzen, herriak erregimen faxista horri aurre egiteko erabil ditzakeen erresistentzia metodo guztiak baizik».

Hein horretan, memoriaren elkarteak Estatu espainolak frankismoan egindako krimenen inguruan daukan jarrera gogor kritikatu zuen: «Erregimenak bere horretan jarraitzen du. Garaiko arduradun politiko, polizial, militar eta judizialen zigorgabetasuna ez dira aldatu. Sinbolo frankistak mantentzea, edota borrokalari antifaxisten kontrako sententziak bere horretan mantentzea ereduaren jarraikortasunaren adibide garbia dira».

Inperialismoaren kontra

Bestalde, egun berean, Merkurio plazan ere elkarretaratzea egin zuten, kasu honetan, «Eraso inperialistarik ez! Gora herrien borondatea!» lelopean, azkenaldian mundu mailan gertatzen ari diren erasoak salatzeko, Venezuelan kasu. Sahara eta Palestinar herriei ere elkartasuna adierazi zieten, «hitz hutsen gainetik, oraindik haien gaineko zapalkuntza mantentzen delako, euren etorkizuna erabakitzeko aukera ukatuz».

(Gara. 2013 / 04 / 30)

domingo, abril 28, 2013

CONCENTRACIÓN ANTIIMPERIALISTA EN GERNIKA. Convocada por Ahaztuak 1936-1977 y Askapena


Una veintena de personas se concentraron este lluvioso mediodia en Gernika tras una pancarta que rezaba "Eraso Inperialistarik Ez!! Gora Herrien Borondatea!!" para mostrar su repulsa hacia las diferentes agresiones de carácter imperialista que vienen dándose en diferentes puntos del mundo.

La convocatoria ha estado realizada por la asociación de victimas del régimen franquista Ahaztuak 1936-1977 y por la organización internacionalista Askapena y se ha dado en el marco de un nuevo aniversario del bombardeo de Gernika por la Legión Cóndor alemana al servicio de Franco. 

Korea del Norte y Venezuela se han señalado como dos puntos donde estas últimas semanas "la agresión imperialista ha cobrado una especial intensidad intentando anular a traves de la amenaza y la presión la voluntada popular expresada en las urnas por la mayoría de la ciudadania en el caso de Venezuela, y en el caso de Korea del Norte intentando condicionar y someter su soberanía nacional a traves incluso de la amenaza de ataque nuclear", sin olvidar "la continuidad de la agresión a los derechos de Palestina o del Sahara, donde tras décadas de palabreria su población sigu condenada a los campos de refugiados y a la negación de un Estado propio en la tierra que un dia les fue arrebatada por la fuerza de las armas".

IÑAKI GARAI Y BLANCA SALEGI FUERON RECORDADOS EN GERNIKA



Alrededor de una veintena de personas se han dado cita este mediodia en el cementerio de Gernika para recordar a Iñaki Garai Lejarreta y Blanca Salegi Allende, matrimonio vecino de esta villa muertos a tiros por la Guardia Civil el 15 de Mayo de 1975 por albergar en su casa al miembro de la organización ETA Jesús Mari Markiegi, "Motriko". El evento ha estado convocado por la asociación de victimas del régimen franquista Ahaztuak 1936-1977 dentro de su dinámica "Biktima guztiak, borrokalari guztiak / Todos los luchadores, todas las victimas".

Una lluvia intensa ha acompañado todo el acto en el que han estado presentes familiares y vecinos de Gernika y tras el "agurra" en memoria y honar de Iñaki Garai y Blanca Salegi un miembro de Ahaztuak 1936-1977 ha tomado la palabra para recordar que ayer 26 de Abril se cumplía un nuevo aniversario de la destrucción de la villa foral bajo las bombas de la Legión Cóndor alemana al servicio de las fuerzas golpistas de Francisco Franco y otros generales alzados contra la II República "bombardeo que tuvo como objetivo instaurar un régimen fascista y antidemocrático como por desgracia, asi ocurrió, un hecho que junto con otros dan plena legitimidad a la lucha en cualquiera de sus expresiones desarrollada contra ese régimen a lo largo de toda su existencia, al igual que dan plena legitimidad y derecho a ser recordados y honrados a todas las personas que la desarrollaron o contribuyeron a ella como es el caso de Iñaki Garai y Blanca Salegi".

Desde la asociación tambien han recordado que con ello Ahaztuak 1936-1977 "no hace apología del terrorismo, sino apologia de la resistencia antifranquista y antifascista, al igual que no hace apología de ninguna organización armada o no sino apologia del derecho de las personas y de los Pueblos a resistir y enfrentar de la forma que consideren oportuna a un régimen fascista como fue el instaurado tras el golpe de estado de Julio de 1936".
 
 

viernes, abril 26, 2013

AHAZTUAK 1936-1977 FRENTE A LA APOLOGÍA DEL FRANQUISMO. Artículo de opinión de Carlos Otxoa, Patxo Belasko y Maite Mangado, miembros de Ahaztuak 1936-1977


No era nuestra intención iniciar una polémica, y menos en asuntos al margen de la memoria histórica, que es a lo que nos dedicamos.

Pero, en el articulo de Lander Santamaría, “La simbología de Ahaztuak 1936-1977 y el colegio de Lekaroz”, hay una serie de manifestaciones que nos resultan insultantes (lo sentimos, aunque no guste, es el calificativo que nos parece más adecuado).

Para empezar, no entendemos muy bien la expresión: algunos que dicen ser y llamarse miembros de Ahaztuak 1936-1977. No decimos ser, somos con nombres y apellidos y hablamos en nombre del colectivo al que pertenecemos. De la misma forma que tu, suponemos, serás Lander Santamaría, no uno que dice ser y llamarse Lander Santamaría.

Tampoco entramos en si la decisión de retirar el monolito fue una alcaldada o, como suponemos, se decidió democráticamente, como cualquier otra cuestión a debate en un pleno.

Resulta curioso, después de leer el artículo, volver al principio, donde nos hablas de la velocidad y el tocino. Porque has realizado un ejercicio ejemplar de revuelto de velocidad y tocino.

Ya nos explicarás, hablando de simbología franquista y de la retirada de un monolito, a que viene citar el, según tú, por algunos llamado “conflicto vasco”, hablar de pintadas, de nuestros dirigentes en el ayuntamiento, del caudillo Hugo Chávez,….

Probablemente desconozcamos los problemas concretos de Baztán, pero nos da la impresión que tu desconocimiento sobre Ahaztuak 1936-1977, y el trabajo por la recuperación de la memoria que, modestamente, intentamos llevar adelante, no es menor. Y, no nos parece de recibo que nos utilices para las batallas, tanto locales de política municipal como personales, que tengáis.

De estas y similares cuestiones son de las que no nos interesa polemizar, pero, ante la disyuntiva de entrar al trapo o la callada por respuesta, con el peligro de interpretación (el que calla otorga) que entraña, hemos optado por la primera.

Hablando de la memoria, que es lo que nos ocupa, sinceramente creemos estar abiertos a la crítica, pero no a la descalificación gratuita. Crítica que nos sirva para avanzar en la recuperación de la verdad, justicia, reparación y garantías de no repetición.

Cuando hablas de que en el Ayuntamiento de Baztán, y parece que también en Ahaztuak 1936-1977, permitimos determinadas pintadas (no sabemos que capacidad podemos tener para permitir o no nada), nos han venido a la memoria los habituales destrozos del monolito homenaje a los fugados de San Cristobal, al de los esclavos del franquismo, la reciente pintada en el monolito de Larraga, recordándonos al Chato de Berbinzana o las prohibiciones de homenajes, etc.

Actúan con total impunidad y, en este contexto, cuando han pasado más de 75 años del golpe militar y casi 38 de la muerte del dictador, cualquier acto que contribuya a denunciar esa impunidad, por pequeño que sea, nos congratula. De ahí, nuestro aplauso al ayuntamiento de Baztán.

En cuanto al listado de personas ilustres que pasaron por el Colegio de Lekaroz, suponemos que hay mil formas, y mejores, de rendirles el homenaje que merecen. Sin utilizar como soporte un monolito franquista reciclado, y bajo una cruz con la que, igual nos equivocamos, no todos comulgaban.

Desgraciadamente, sabemos, y así lo pusimos de manifiesto en el anterior artículo, que persisten símbolos mucho más llamativos, pero ante tanto camuflaje, reciclaje, ocultación y desfachatez para seguir manteniendo toda esta parafernalia franquista, cualquier actuación, por pequeña que sea, es bien recibida. Por ello, aunque para algunos pueda ser irrelevante, para nosotros y nosotras la iniciativa del ayuntamiento de Baztán es de felicitar y en esa felicitación nos reiteramos.

Permítenos que, para la despedida, imitemos tu estilo.

Osasuna, askatasuna, Euskal Errepublika y a vivir que son dos días. Pero, para que en esos días d-e vida nos vayamos acercando a unas mayores cotas de salud y libertad, no vendría nada mal, entre otras muchas cuestiones, que nos vayamos sacudiendo de la vergonzosa presencia de los golpistas en las calles, plazas, placas y monolitos de nuestros pueblos.

AHAZTUAK 1936-1977

(Este artículo esta escrito en respuesta al de Lander Santamaría titulado "La simbología de Ahaztuak 1936-1977 y el colegio de Lekaroz" publicado en el diario "Noticias de Navarra" el jueves 25 de Abril de 2013)

GERNIKA 1937-2013. BONBARDEAKETAREN 76. URTEURRENA / GERNIKA 1937-2013. 76 ANIVERSARIO DEL BOMBARDEO DE LA VILLA POR LOS FRANQUISTAS


Oroimen Demokratikoa eta Antifaxista eta imperialismoari salaketa kaleratzeko asmoz ekimen desberdinak Gernikan izango dira asteburuan.
Martxelo Alvarez, Ahaztuak 1936-1977 elkarteko kidea elkarrizketatu dugu.
Varios actos públicos tendrán lugar en Gernika este fin de semana teniendo como centro la Memoria Histórica democrçatica y Antifascista y la denuncia del imperialismo.


Entrevistamos a Martxelo Alvarez, miembro de Ahaztuak 1936-1977


jueves, abril 25, 2013

ACTOS ANTE EL 76º ANIVERSARIO DEL BOMBARDEO DE GERNIKA


Ante la conmemoración este viernes del 76º aniversario del bombardeo de Gernika, se suceden los actos coincidiendo con esa efeméride, algunos de ellos convocados por las instituciones y otros por otro tipo de colectivos.

Este mediodía, el Consistorio de Gernika ofrecerá una recepción a supervivientes de Nagasaki y Dresde.

Mañana, a las 15.45, tendrá lugar el toque de sirena y la performance popular, escenificando los momentos previos al bombardeo de 1937. Posteriormente, a las 16.30, en el cementerio de Zallo, se efectuará el responso y la ofrenda floral a las víctimas.

A las 21.30, tendrá lugar la manifestación anual con candelas que convoca Gernika Batzordea.

El sábado, a las 13.00, en el cementerio de la villa foral, Ahaztuak 1936-1977 recordará a Iñaki Garai Lejarreta y Blanca Salegi Allende, un matrimonio acribillado el 15 de mayo de 1975 por guardias civiles a las órdenes del capitán Hidalgo por acoger en su hogar a un militante de ETA. Ambos personas no son consideradas a día de hoy víctimas del franquismo, lo que denuncian desde el colectivo convocante del acto.

Ya el domingo, a las 12.30, en la céntrica Plaza Mercurio tendrá lugar una concentración convocada por Askapena y Ahaztuak 1936-1977 bajo el lema ‘Eraso inperialistarik ez. Ez Gernikan, ez Venezuelan, ez Korean, ez inon’. Año tras año, ambas organizaciones impulsan este acto internacionalista.

(Gara. 25 / 04 / 2013)

LA SIMBOLOGÍA DE AHAZTUAK 1936-1977 Y EL COLEGIO DE LEKAROZ. Artículo de opinión de Lander Santamaría

MI tratamiento informativo de la "incomprensible" pero aplaudida por ellos retirada, a ordeno y mando de la alcaldesa de Baztan y mudos adláteres, del obelisco en memoria de todos los que pasaron por el que fue Colegio de Lekaroz y actual Campus Empresarial, les ha parecido "insultante" a algunos que dicen ser y llamarse miembros de Ahaztuak 1936-1977. Hasta ahora he creído que la velocidad y el tocino resultaban incompatibles, y también que cada uno cree, lee y entiende según le da el viento, como es el caso. Habría que explicar, según Ahaztuak 1936-1977 que acaba de descubrir el Mediterráneo, que el monolito forzado a retirar "era el que homenajeaba al alumnado franquista del centro" y que posteriormente fue reciclado "pasando de símbolo franquista a símbolo religioso". 

Y así es, en efecto, aunque no fue Ahaztuak 1936-1977 quien en su momento tuvo la sensibilidad de "reciclarlo", de eliminar su contenido original para pasar a ser un recuerdo a todos y de todos, sin dejar rastro alguno (excepción hecha de la cruz) de un conflicto civil (como lo que de forma eufemística llaman algunos "conflicto vasco" para cuyos ejecutores el Ayuntamiento de Baztan, y parece que también Ahaztuak 1936-1977, sí permiten pintadas, recuerdos, agradecimientos y símbolos "democráticos", en Elizondo sin ir más lejos) que siempre-siempre he considerado vergonzoso y vergonzante y creo no me he quedado corto a la hora de denunciar. 

El/la propio/a Ahaztuak 1936-1977 reconoce que el monolito "por pura lógica deberíamos concluir que no" representa simbología franquista alguna, y que su significado parece "inocuo" lo que no es de mi cosecha sino que parte de los propios excolegiales que son los que de verdad molestan al Ayuntamiento de Baztan que, en aras a la presunta participación que dice fomentar, los expulsó por la brava y sin explicación ninguna de la comisión de control del proyecto Lekaroz. A Ahaztuak 1936-1977 el monolito le molesta por lo que representó en un momento lamentable a todas luces, pero a muchos (y decididamente me incluyo) ahora lo hace a todos incluidos Jesús María de Leizaola, Jorge Oteiza, Nicanor Zabaleta, los Padres Donostia, Jorge de Riezu, Eusebio de Etxalar, Patxi Ondarra, Vidal Pérez de Villarreal, Eulogio Zudaire, Dámaso de Intza, Benito de Arrigarai, Bonifacio de Ataun y cientos de personas que he tenido la satisfacción de tratar y de cientos de amigos.

En cambio, Ahaztuak 1936-1977 afirma, con ceguera evidente, que "no vimos tanto motivo de indignación cuando derribaron el edificio", lo que podría trasladar a sus actuales dirigentes en el Ayuntamiento de Baztan que fueron probablemente los únicos que no dijeron esta boca es mía. Por la misma razón que abominan de un obelisco en efecto "inocuo", no entiendo cómo reniegan del derribo del colegio cuando (circunstancias obligaban) también fue hospital de sangre para los heridos del bando franquista, y en lo que a mí respecta no creo ser ni mucho menos de los que callaron (muy al contrario) por la desaparición del más relevante templo del saber que ha conocido Baztan en su historia. 

Me parece muy bien que, además del adjetivo "reciclado" que a sus amigos del Ayuntamiento de Baztan les ha venido de perlas para justificar lo injustificable porque lo han utilizado de inmediato, Ahaztuak 1936-1977 les felicite por ordenar la retirada del monolito por lo que fue en un momento, pero de ninguna de las maneras es ahora (si loara al caudillo Hugo Chávez, no sería retirado) porque hasta el hormigón de sus entrañas ni tiene un año de vida. Y de paso les podrían aconsejar que dejen de una vez de utilizar símbolos franquistas de los que ustedes abominan (como yo) y ellos, en franca e ignorante contradicción repiten todos los días, además de permitir otros signos nada edificantes pero, esos sí, de los suyos y quizás también de Ahaztuak 1936-1977.

Salud y a vivir, que son dos días.

Lander Santamaría

(Noticias de Navarra. 25 / 04 / 2013)

martes, abril 23, 2013

A GERNIKA EN DENUNCIA DEL IMPERIALISMO Y DE LA IMPUNIDAD FRANQUISTA

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Al cumplirse el próximo día 26 de Abril un nuevo aniversario del bombardeo de Gernika en aquel fatídico día de 1937, desde Ahaztuak 1936-1977, al igual que en años anteriores tambien estaremos presentes en dicho aniversario de forma práctica y no meramente declarativa. Nuestra interpretación de la Memoria Histórica Democrática y Antifascista de Euskal Herria nos hace entender esta como algo histórico, pero no historicista, no limitada por tanto al pasado sino inmersa en el hilo de la continuidad entre pasado, presente y futuro y vinculada a la recuperación, construcción y socialización de los valores que la sustentan esto es, democráticos, antifascistas y respetuosos y defensores de la Libertad sin ambages para personas y Pueblos.
Por ello creemos que este 76. Aniversario del bombardeo de Gernika, con todos sus significados reales y simbólicos para nuestro Pueblo y para todos los pueblos del estado y del mundo, es una nueva llamada a la conciencia individual y colectiva para hacer oir en esta villa una vez más la denuncia, el grito y las razones frente a la persistencia de dos elementos que siguen generando sufrimiento y condicionando el futuro de Libertad, verdadera democracia y correspondiente Paz que la sociedad vasca necesita. Estos dos elementos son las lacras de la agresión imperialista, continuada y extendida en amplias zonas del planeta por los poderes económicos, politicos y militares que históricamente la perpetran -fundamentalmente los vinculados al modelo capitalista de explotación y dominación- y la lacra del modelo español de impunidad para los crimenes del régimen franquista que continúa con la plena vigencia que ya hemos denunciado en años anteriores en Gernika por estas mísmas fechas.
En lo referente a la agresión imperialista queremos expresar una vez más que entendiendo el bombardeo de Gernika como parte de una estrategia de agresión imperialista contra el derecho a decidir de las personas y de los Pueblos esta se produjo aquel 26 de Abril de 1937 y sigue produciendose hoy día reflejándose en agresiones del mismo tipo con una u otra intensidad, desde el acoso e intromisión en procesos como el de Venezuela hasta el realizado a Corea del Norte con amenaza de crísis nuclear incluida, sin olvidar a la que se realiza contra los pueblos de Sahara, Palestina, Kurdistan, Irak, Afganistan, Siria y otros puntos del planeta. Todas ellas son agresiones imperialistas que deben ser frenadas y denunciadas.
En cuanto al modelo español de impunidad para los crimenes del régimen franquista sólo podemos decir que este sigue plenamente vigente como se muestra en la continuidad de la impunidad para los responsables políticos, policiales, militares y judiciales de aquel régimen que aún viven, en la presencia de la simbologia franquista, en la validez jurídica de las condenas dictadas contra decenas de miles de personas, en la continuidad de más de cien mil desaparecidos o en la criminalización de cientos de hombres y mujeres que resistieron como creyeron oportuno hacerlo a aquel régimen que se definia a si mismo como fascista y que se habia impuesto y se mantenia a traves de la violencia y el terror; hombres y mujeres como los que tomaron parte en la guerrilla antifranquista de los años 40 y 50 o los que tomaron parte en la resistencia armada antifranquista desarrollada en las décadas posteriores hasta 1978.
Por ello desde Ahaztuak 1936-1977 y como expresión práctica de esto que decimos hemos convocado en este 76. aniversario del bombardeo de Gernika dos actos en la villa foral. El primero de ellos tendrá lugar en el cementerio de la villa el próximo sábado día 27 de Abril a las 13:00 y será un Acto de Memoria en recuerdo a Iñaki Garai Lejarreta y Blanca Salegi Allende, matrimonio vecino de Gernika asesinado a sangre fria en su domicilio por las fuerzas represivas del régimen franquista a las ordenes del tristemente célebre Capitan Hidalgo por acoger en su casa a un combatiente antifascista. Estas dos personas al dia de hoy siguen siendo catalogadas como “terroristas” y sigue siendoseles negada tanto su condición de victimas del franquismo en base a la “Ley de Memoria Histórica” del Gobierno español como su condición de victimas de la violencia policial en base a la “Ley de Victimas de la Violencia Policial” del Gobierno de Gasteiz, algo que demuestra la confluencia de ambas leyes en torno al modelo español de impunidad para muchas de las victimas y para la práctica totalidad de los luchadores armados antifascistas. Esta concentración tendra como lema “Biktima guztiak, borrokalari guztiak / Todos los luchadores, todas las victimas”.
El segundo de nuestros actos será una concentración el domingo día 28 de Abril a las 13:00 en la céntrica plaza llamada “Mercurio” y bajo el lema “Eraso inperialistarik ez. Ez Gernikan, ez Venezuelan, ez Korean,ez inon / No a la agresión imperialista ni en Gernika, ni en Venezuela, ni en Corea ni en ningún sitio”. Esta concentración esta convocada conjuntamente con la organización internacionalista Askapena y en ella tomará parte tambien la Asociación de Solidaridad con Corea del Norte.
En ambos actos tambien estara presente el recuerdo y el homenaje a todas aquellas luchadoras y luchadores que se enfrentaron al fascismo y a su modelo español, el franquismo, desde el mismo día del golpe de estado del 18 de Julio y dentro de ellos a todos aquellos hombres y mujeres que desde otras tierras vinieron a combatir a suelo vasco o a los que desde aqui fueron a combatir a otras tierras. Si el año pasado tuvimos un especial recuerdo para los interncionalistas luchadores en suelo vasco Fritz Teppich, Nino Nanetti, y Felipe Matarranz, este año queremos saludar y remarcar la entrega internacionalista de los casi cien gudaris y milicianos vascos que dieron su vida y reposan en las campas de Areces, en suelo asturiano, representantes de tantos cientos de nuestros compatriotas que lucharon contra el fascismo en Madrid, en Catalunya, en el frente del Ebro...
AHAZTUAK 1936-1977
 

lunes, abril 22, 2013

INCOMPRENSIBLE RETIRADA DE SIMBOLOGÍA FRANQUISTA EN BAZTAN


Mentiríamos si dijéramos que nos sorprende, pero no deja, por ello, de ser insultante.

En Nafarroa aún quedan, que tengamos contabilizados, más de 20 pueblos que siguen manteniendo la “laureada”, y más de 10 en los que, con monolitos y placas en las entradas de las iglesias, rinden homenaje a los “caidos por Dios y por la Patria”.

Y que decir de Iruñea. Diferentes laureadas, entre ellas, la más conocida, la de la propia Diputación. El edificio del “Monumento a los Caidos”, con una clara apología del franquismo en las pinturas de la cúpula y una cripta con los restos de Mola y San Jurgo. Un espacio reservado en el cementerio, con 432 tumbas de golpistas, presidido por un mausoleo en el que se ha suprimido la inscripción “Por Dios y por la Patria”, pero manteniendo las fechas 1936-1939, además de variada simbología franquista en las cruces. Nombres de calles y de escuelas como la de “Víctor Pradera”, y, en fín, una larga lista que incumple claramente la legalidad, tanto en lo referente a la “Ley de la Memoria Histórica”, como a la “Ley de Símbolos de Navarra”, aprobada por el parlamento en 2003, y que, pasados 10 años, tenemos que seguir reclamando su cumplimiento.

En una comunidad en la que padecemos esta situación, nos despertamos un día con la noticia del enfado de númerosos vecinos con el Ayuntamiento de Baztan, por la orden dada de retirar un monolito.
Un monolito que, según la versión del periodista, parece inocuo. Un monolito en recuerdo de quienes formaron parte del antiguo centro educativo de Lekaroz. Pero habría que explicar que, el monolito en cuestión, era el que homenajeaba al alumnado franquista del centro, y que posteriormente fue reclicado, pasando de símbolo franquista a símbolo religioso.

¿Nos encontramos, por lo tanto, frente a un símbolo franquista? Por pura lógica deberíamos concluir que no. Pero, de la misma forma que el periodista en cuestión nos informa del malestar de algunos vecinos, que consideran inconcebible e incomprensible la retirada del monolito (no vimos tanto motivo de indignación cuando derribaron el edificio), podría haber reflejado, también, la satisfacción de muchas otras personas que consideran tiempo más que suficiente, los casi 38 años que han pasado desde la muerte del dictador, como para tener que estar soportando, ni un minuto más, la presencia de toda esta parafernalia franquista en nuestro entorno y en nuestras vidas.

Nostálgicos del régimen franquista los ha habido y los hay, no nos cabe la menor duda, pero lo que no nos parece de recibo es que, desde los propios medios de comunicación, se les de alas. Son conocidos algunos casos de reciclaje y camuflaje de símbolos que no pueden ocultar esa pátina fascistoide: escudo de Nafarroa con la laureada, colocado en la entrada de acceso al “Parque del Mundo” del barrio de la Txantrea (en vez de retirarlo se ha ocultado), la inscripción “Navarra, a sus muertos en la cruzada” oculta pero que también se mantiene, en el “Monumento a los Caidos”, o la artimaña que se buscaron en el Ayuntamiento de Iruñea para no modificar el nombre de la Plaza Conde de Rodezno.

Desde “Ahaztuak 1936-1977” felicitamos al ayuntamiento de Baztan por la iniciativa tomada e invitamos al resto de ayuntamientos a que hagan lo mismo, hasta conseguir que no quede ningún motivo de exaltación de aquel régimen que tanta muerte, sufrimiento y miseria supuso.
Y hablamos de la desaparición total de la simbología franquista, no solamente por imperativo legal, que también, sino por salud democrática. Conozcamos toda la verdad para que algún día podamos decir que se ha hecho justicia y se ha reparado el daño causado. Sabemos que el camino que nos queda, por desgracia, no es corto ni fácil, pero iniciativas como la del ayuntamiento de Baztan ayudan.

AHAZTUAK 1936-1977

viernes, abril 19, 2013

Biktima guaztiak, borrokalari guztiak. EUSTAKIO MENDIZABAL, "TXIKIA": ERREGIMEN FAXISTA BATEN KONTRAKO BORROKALARIA, EUSKAL HERRIA ETA ASKATASUNAREN ALDEKO BORROKALARIA


Azken urteotan Euskal Herrian sortu den fenomeno berririk inportanteenaren, Euskadi Ta Askatasuna erakundearen unerik gogorren eta aldi berean itxaropentsuenen erdian tokatzen da Eustakio Mendizabal. Iparraldera ihes 1968an egin zuelarik, Burgosko auzi famatua batetik eta Carrero Blanco Francoren gobernu burua hiltzeko prestaketa lanak harrapatzen dituzte bere klandestinitate urteek. Kartzela berriz Txabi Etxebarrietaren heriotzaren ondorioz antolatu ziren meza haietako batengatik ezagutu zuen lehendabiziko aldiz.
Baina Txikia ez dute kointzidentziek inmortalizatu. Askorentzat ETAren buru Eustakio zelarik, berak ezarri zion aktibismoaren zigilua neurri handi batean erakundeari. Behil kontsul alemanaren bahiketa, Huarteren bahiketa, Carrero aireratuko zuen atentatuaren prestaketa... Baina gainera herri xeheagan ere halako itzala lortu zuen, batzuetan militanteei zerbaitetan laguntzen zionjendeagan, eta baita bere ekintzak komentatzen zituen jende arruntarengan ere.

Che Guevara euskaldun bat ikusi dute askok Txikiagan. Zumalakarregirekiko zuen antza aipatu du zenbaitek. Beneditarretatik irten arren kristau idealista izaten jarraitzen zuen gizona ikusi duenik ere bada. Dena dela ere, bere pentsamendu politikoa inongo liburutan utzi ez zuen gudari hark historian orri pare bat bederen merezi du. Telesforo Monzonek kantatu zuen bezala "... gure haurrek biharko ikastoletan beren izenak ikas ditzaten, Herriarentzat haiek hil baitziren".

ITSASONDOTIK LAZKAOKO KOMENTURA. Itsasondon jaioa zen Eustakio Mendizabal, 1944ko urriaren 9an. Joxe Mendizabal eta Josefa Benitoren lau seme-alabetatik hiru Lazkaoko beneditarren komentura joango ziren ikastera, garai haietan eta baita ondorengo urteetan ere euskal herrietan usadio bihurtua zen moduan.
Mutiko oso normal eta korrientea zela aipatzen dute Eustakio orduan ezagutu zutenek. Txikia, isila, ikasketetan ez goitik eta ez behetik nabarmentzen ez zena, eta kirolzale amorratua. Lazkaon 1954an sartu zelarik, eta 1967an atera, esan liteke klero euskaldunak ezagutu duen girorik "saltsatsuena" oso gertutik bizi izan zuela.

Horren berri ongi daki gaur egun Lazkaoko Euskal Eskolako zuzendari den Dionisio Amundarain beneditarrak. "130 bat fraile eta frailegai bazen urte horietan Lazkaon, horietatik hogeita hamarren bat mezadunak eta hauetatik hogei bat gazte-gazteak. Eta tarte horretan euskal giroa betea zen".
Euskaraganako zaletasuna komentuan piztu zitzaion eta bere eskuetara erortzen ziren euskal liburu guztiak irensten omen zituen, nahiz eta bere fraile lagunek aitortzen duten sekula ez zela intelektual handia izan, baratzan lan egitea nahiago zuela.

Familiaren eragina ere ez da ahantzi behar. "Giro horretako asko karlisten semeak ginen", diosku Dionisioren anaia Benitok, "eta hire familiarekin hautsi behar duanean beste hari bati heltzeko krisi batetik pasa behar duk. Eta a tope sartzen haiz. Esan behar da hala ere ez zela hori Eustakioren kasua: bere aita beti izan da abertzalea, gerra garaian ere".

60KO HAMARKADAKO ERNEALDIA KOMENTUETARAINO ERE IRITSI. Eustakio baino zaharragoko beneditarrek beren kasa ikasten zuten euskara, baina bere garairako klaseak baziren eta antzerkiak ere egiten zituzten. Hala ere ez zen komentu barruko giroa erabat euskaltzalea izanen. Bazkari garaian liburu baten irakurketa entzuten zuten fraileek (gaur egun ere bai, antza), eta Eustakiok euskarazkoak sartzea lortu zituen bezain agudo kenduarazi omen zuten beste beneditarrek.

Berak segitzen zuen, hala ere, bere kasa eta inguruko institutu eta ikastetxeetako mutikoentzat (mutilentzat bakarrik) klaseak ematen zirenez Txikiak euskara eta dotrina edo historia ematen zuen, euskaraz.
Bitartean ordea, 60ko hamarkadan kalean giroa pil-pilean jarria zen. Gazte eta langile mugimenduak indarrean zetozen. Juventudes Obreras Catolicas (JOC) langile aldera gehiago makurtua, internazionalismoz eta bestez kezkatzen zena, batetik, Herri Gaztedi bestetik, nazio arazoari haboro lotua, euskara dela eta abar. Hirugarren bat ere bazebilen, Vanguardia Obrera Juvenil, jesuiten eta Comisiones Obreras-etatik hurbil eta ELAtik urrunago.
Gero ETAren fenomenoak sortzen zituen dinamika guztiak zeuden, propaganda bezala bilerak eta azken finean hildako militanteen aldeko elkartasuna ere bai denborarekin. "Gazte pila bat inguratzen zen Lazkaora", dio Dionisio Amundarainek, "eta multikopista ere hemen zegoen. Sekulako arma zen garai hartan multikopista".

ETXEBARRIETAREN HERIOTZAREN ASTINDUA. Baina kanpotik ikusten zen baino gazte gehiago zebilen "zerbaitetan". Eta Pardines guardia zibila hil ondoren inguratua zegoen Tolosatik atera nahian Benta-Aundin ETAk bere lehen militantea galdu zuenean, Txabi Etxebarrieta, espero ez bezalako mugimendua sortu zen herriz herri. Etxebarrietaren aldeko mezak.

Lazkaon ere antolatu zen elizkizun bat eta meza garaian Irun aldetik etorrita "Guerilleros de Cristo Rey" talde eskuindarreko sail bat azaldu zen elizan. Korura igo eta handik ari zitzaizkien protesta modu hartara agertzeko ausardia izan zutenei "!Cabrones!" eta "!Maricones!" oihuka. Bitartean, koru bazter batean beldurrez akabatzen zegoen fraile batek hots bat entzun zuen bere alboan: dorrean ikurrina jarrita jaisten ari zen Eustakio.
Hilabeteko egonalditxo bat egin behar izan zuen Eustakiok Martuteneko espetxean, meza haren ondorioz edo manifestaldiren batean parte hartzeagatik Gobernu Zibilak ezarri zion multa ez ordaintzearren. Eta Martutenen ere euskarazko klaseak ematen.

Handik aurrera gutxi iraun zuen Lazkaon Eustakiok, eta urtebeteko esperientzia egitea eskatu zuen komentuan, teologia ikasketak ia bukaturik meza emateko gutxi falta zitzaionean. Bilbon lana aurkituta, han aritu zen untzigintzako lantegi batean, Franco-Espanolan, 67tik 68aren hasiera aldera arte. Jada frailetza utzirik, Beasaingo tailer batean sartu zen lanean, eta aldi berean Magisteritza ikasketei ekin zien.
Baina adiskide bat atxilotuta, laster azaldu ziren bere etxera poliziak. 24 ordu eduki zituen poliziak zain etxean, alferrik: juxtu-juxtu alde egina zen.

EMAZTEA, HAURRAK ETA ELIZATIK EZ PASATZEA. Beneditarrek Estibalizen duten komentuan egon zen denboraldi batean ezkutatuta, Bidasoa zeharkatzeko aukera bat aurkitu zuen arte. Eta han Beloke-ko komentuan pasako zuen urtebete. "Ihesi zihoazenei", oroitzen da Benito Amundarain, "mantenua eta lo egiteko lekua oso merke ematen zieten Beloken, eta fraile ginenen, izandakoen eta sekula izan gabeen artean koadrila bat osatzen genuen han". Eustakiok Beloken egindako bost hilabeteetan makina bat errefuxiatu ezagutu zuen, haien artean gaur ELAko lehendakariorde den Leunda bera ere bai.

Baionan aurkituta laster jarriko zen hango txapitula batean bizitzen, beste lau iheslarirekin. Gaur egun Ipar Euskal Herrian dauden hegotarrei frantses administrazioak gorriak ikusarazten badizkie, orduan ere beren egoera ez zen batere erosoa. "Charte de Travail" nekez ematen zieten eta lanez aldatzen jardun behar izaten zuten sarri askotan. Gose grebetako argazkietan aurkitzen dugu Txikia.

Han jarri zen bizitzen Ondarroako neska gazte batekin, Anabel Zubikarairekin. Ez ziren hala ere elizatik ezkonduko, erabaki horrek inguruan istilu ugari sortu arren, eta beren bi haurrak ere, Matalaz eta Ekaitz, Euskal Herrian bataiatu gabe pasatzen ikusi diren aurrenetakoak izan ziren.

Horrela utzi nahi zuen argi eta garbi erlijioaganako bere jarrera, geroztik ere kristau izaten segitzen zuela uste dutenei arrazoia kenduz.

ZATIKETAREN ONDOREN, ETAK IA HUTSETIK HASI BEHAR. ETAko "mili"en nukleoa osatzen zutenek Donapaleu inguruko herrixka batean lantegi ttiki bat zuten eta haiekin bizitzera joan zen Eustakio. Iparraldea ongi ezagutzera iritsi zen eta hango abertzaleek gogoan dute oraindik ere bere gabardina berdearekin eta askotan mobilette batean ibiltzen zen Txikia.

Bi aldiz atxilotu zuen polizia frantsesak, bietan muga inguruan eta bietan arma zuela. Bigarren aldian kartzela ere ezagutu zuen eta Paueko auzitegiak aske utzirik, bi hilabete etxe batean ezkutuan egon ondoren Hegoaldera pasa zen. Handik laster eroriko zen.

Hegoaldean bezala Iparraldean ere euskaldun jendea lanean jartzeko nortasun oso berezia omen zuen. "Isiltasunaren izaria zuen", esplikatu digu borroka armatuan bezala bizitzan ere Eustakio hainbeste ezagutu zuen Jose Manuel Pagoaga "Peixoto"k. "Garai bateko euskaldun zaharraren hitz egiteko manerak, arrabotsak eta denak, oso ongi gordetzen zituen. Jende nagusiarekin izugarrizko berezitasuna zuen. Areago, esango nuke, garai hartan Erakundean ezagutu dudan gu baino hamar-hamabost urte gehiagoko jende guztia berak ekarria zen".

Eta jende behar handia zuen ETAk. Behar hori betikoa bada, aurreko erorketez gain Vl.ekoekin izandako tirabirek eta zatiketak erakundea ia hutsetik hastera kondenatu zuten. Gero "minos" marxista-leninistetan eta "mayos" (gehiengoa osatzen zutelako) troskistetan zatituko ziren "sesta"koen alde egiteak ia bakarrik utzi zituen fronte militarrekoak.

Miliek egin behar izan zuten apostuaz oroitzen da Txikiaren garaietan liberatu ibili zenetako bat. "Pentsa ze nolako kritikak jaso zituzten Behil kontsul alemana bahitu zutenean (Burgosko auzi famatuarekin lotuta egin zen bahiketa hau auzipean zeuden preso batzuek kondenatzeraino), Huarteren bahiketa egin zutenean. Ilala ere arriskatu egin ziren eta aktibista minoritario batzuk ez zirela erakutsi zuten; sistema izan baitzen eta ez herri mugimendua kolpea jasan zuena. Eta asmatu egin zuten."

"PUTO MILI" MESPRETXUAREN ERDIAN EUSTAKIOREN PRESTIJIOA. 70eko hamarkadako liberatuen lanak ez ziren gaur egunekoen antzekoak izanen, erakundea bezala egoera ere oso ezberdinak zirelako. Aipatu dugun liberatu-ohi horrek esplikatzen digu. "Agenda bat zenuen, eta hilabetean hainbeste aldiz taldeak zeuden puntuetatik pasa behar zenuen, kontaktoak egin, taldeei material teoriko eta logistikoa pasatu, azaltzen ziren arazoak konpondu eta abar. Gero eskola sozialak ere hor zeuden".
1966-67 urte horietan indarrean ibiliziren Eskola Sozialak, eta 71ean berriro hasteko saioak izan ziren, baina krisian zeuden, ETAk zekarkien krisiaren erdian. Ideia politikoen historia, materialismo dialektikoa, materialismo historikoa, ekonomia eta horrelako gaiak ematen ziren Eskola Sozial horietan.

Krisian zegoen ETA eta neurri handi batean horren sustraian langile mugimendutik zetozen militanteek "mili"enganako zuten konfiantza ezean zetzan. Debate ideologiko eta politiko oso bizien erdian, "mili"aren figura mespretxagarria izatera iritsi zen zenbait giro ezkertiarretan.

"Seigarrenekoek tipo bat hondoratzeko 'puto mili' deitzen zioten", diosku gaur egun Hegoaldean bizi den militante-ohiak. "Eustakiok eskema hori hausten zuen, ez baitzen "puto mili" ezjakin bat, klase zapalketa kontuan hartzen zuen, Fronte Obreroa bultzatzea proposatzen zuen..."

TOLOSALDETIK IRUNERAKOA ZEN BERE ZONA. Aparato militarra Eustakiok pertsonifikatzen zuen barruan lanean ari zirenentzat. "Nik esanen nizuke askotan bera zela eztabaida batean balantza definitiboki makurtzen zuena". Askotan izakera hutsez ingurukoei erasten zien konfidantzaz. Eta berak ikusi zuen anekdota bat kontatzen digu erakunde militarreko liberatu ohiak.

Preasamblada edo biltzarraurre batean langilegotik zetozen militante batzuek aztergai bezala puntu bat proposatu, zuten: borroka armatuaren beharra onartzen da baina momentu batean masei subordinatu behar zaio, edo behar izanez gero baita geratu ere ekintza armatuak.

Erakundean indar handia zuen batek aurpegi oso ona ez omen zuen jartzen. Eustakiok lasaitu omen zituen gauzak: "Hi... Iasai. Egun batean hauek geldirik egoteko esaten badigute, geldituko gaituk. Bi aldiz, baita ere. Hirugarren aldiz ere bai. Hortik aurrera, ikusiko diagu".

Baina Txikia ez zen direzioko gizona bakarrik, ezagutzen duten gehienek "barruan" (Hegoaldean) egindako lan eta ibileretatik ezagutzen dute. Tolosaldetik Irunerainoko zona zen berea. Erresistentzi borrokaren ardatz erakunde militarra jartzen bazuen, dinamikaren aintzindari izanen zen foko bat behar zen.
Eta bere zonaldean hori lortzen saiatu zen. Ekintzarik sendoenak ere zona hartan egin ziren, eta zenbait ekintzatarako (Donostian sindikatu frankistaren egoitza erre zenean, adibidez) beste eskualdetakoak ere haruntza biltzen zituen Eustakiok.

CHE GUEVARAREN LAN GUZTIAK BERE LIBURUTEGIAN. Borrokarako nukleo bat indartze saio horretan bere bailaran fronte banaketa klasikoa puskatu egin zen. "Hi militantea haiz, lan hauek zeudek eta punto", kontatzen du garai hartan Donostia inguruan funtzionatzen zuen batek. "Eta horrela lortu zen greba orokorrak antolatzea, Orbegozoko greba eta abar".

Peixotoren ustez, eta Txikiak planteamendua teorikoki ez zuela formulatua aitortuz, KAS txiki bat antolatu zuen eskualde horretan. ETAren estrategia ere ez zegoen gero bilakatuko zen bezain koerente eta garbitua. Eta kontzepzio taktiko bezala ikusten du Peixotok.

Baina hori horrela ulertzeko motibu bat badu Arrasatekoak: bere liburutegia ezagutzeko aukera izan zuela.
Txikiaren etxean, honako liburuok aurkitu zituen Peixotok: Che Gevararen obra konpletoak, Clausewitz-en "La Guerra", Orixek idatzitako "Santa Kruz Apaiza" eta Auspoa saileko bertso eta kanta guztiak.
"Baina bere jokamoldea ezagututa", dio Peixotok, "garbi iruditzen zait oso ondo ezagutu zuela Zumalakarregi eta bere taktika hautatu zuela, ez estrategia, bere taktika". Mao Tse Tung-ek ere irakurria omen zuen Londresen Zumalakarregiren bizitza. Eta Zumalakarregiren gerrari ekarritako berrikuntza ez zen izan batzuek dioten bezala gerrilla egitea. "Zumalakarregi izan zen gerrilla ejertzito erregularrarekin organikoki erabili zuen lehena. 25.OOO gizon erabiltzen zituen".

ZUMALAKARREGIREN ETA TXIKIAREN ARTEKO KOINTZIDENTZIAK. Ez da hori Jose Manuel Pagoagak Txikiari Zumalakarregirekin aurkitzen dion antza bakarra. Gainera, biak hil ziren Bilbo aldean eta biak Madrili erasotzeko dirua Bilbon aurkitu beharra zutelako. Jakina da Zumalakarregik Madrila joan nahi zuela, gerrako ekilibrioak karlistek eraso hori egiteko egoki samarra zirudienean, baina Don Carlosek agindu zion beharrezkoena Bilbo hartzea zela, hura hartuta bai zelako posible Madrili ekitea.

"Txikiak ere ez zuen Bilbora joan nahi. Eta hala ere haruntza egokitu zitzaion joan beharra. Madrilen jotzeko azpiegitura sendoa behar da eta garai hartan ari zen ETA Altos Hornosko atrakoa prestatzen. Bera arizen horretan beste batekin eta ez zitzaien detaileren bat edo beste baino falta, ihes egiteko kotxe bat lortu eta detaile batzuk. Eustakio hil eta laster egin zen atrakoa. Carreroren bolatzea ere orduan zegoen planteiatua".

Antza guzti horien sustraian Eustakio Mendizabalen jatorria ikusi behar da: herri txiki batekoa, baserri girokoa. Hori ageri da ezagutu zutenek kontatzen duten hainbat anekdotatan. Izakera isilekoa, eztabaida batean ez zuen parte hartuko beste guztiek esandakoak bazterretik entzun arte. "Baina ehiztari edo menditar izakera denetan zuen. Erreka -Bidasoaz ari da, noski- pasatzerakoan ere zulo batean ezkutatuta katu baten tankeran egongo zen eta halako batean, inguru guztiak ongi erreparatuta, korri!".

NON DA MENDIA. Mendiari urte haietan eman zitzaion garrantzia ere bide beretik doa. Gordeleku eta biltoki bezala lehen ez bezalako inportantzia eman zitzaion mendiari, basoari, -ETAren zuzendaritzan asko giro horretakoak zirelako.

Mendian ziurtasuna. "Edozein lekutara joan, eta lehendabiziko gauza: non da mendia? Bilbo aldera joan ginenean ere, hi, eta ihes egiteko nondik? Eta, begira: hango mendi haietatik gainez-gain Gorbeiara iritsiko haiz. Handik aurrerakoa badakik".

Hiri handiek sekulako beldurra ematen zieten gizon haiei klandestinitate lanerako. Beste batzuek aldiz, urteen buruan ETAren buruzagitzara iritsiko zen Jose Migel Benaran "Argala" adibidez, primeran mugitzen ziren hirietan. Baita Madrilen ere, herri txikiagoetan baino han lan egitea askoz ere errazagoa zela esaten zuten.
Txikiak, dena dela, mendirako dohain izugarri bat zuen, Euskal Herriko mendi gehientsuenak ezagutzen zituelarik, eta gorputz oso gogortu bat. Duela gutxi , gutxi GALek jarritako bonba baten ondorioz hil den Tomas Perez Revillagatik esaten dute botak erostera joanda esan ohi zuela: "Dame unas botas, pero como las de Eustakio, con motorsito".

Mendiarekiko eta basoarekiko maitasun horretan frailetzatik pasatako beste askoren kide ere bada, eta Gandiagaren poemak irakurri besterik ez dago. Hor lotu beharko da Teillard de Chardin batek bere obrarekin Elizan bezala gazterian garai batean izandako eraginarekin.

TXIKIA EUSKALTZALE ETA POETA. Eta euskara zen bere bizioa. Bere emazte izan zen Anabelek dio denbora librerik hartzen bazuen euskarazko liburuak irakurtzeko zela. Berdin Axular bera. "Ezagutzen duzu hemen Ondarroako kaleetan egoten den giroa, poteoa, gauetako giroa eta abar. Eta Eustakio berriz ez zen sekula irten zalea".

Euskara pilo bat irakurri zuela bere poemetan ageri da. Bizkaiko bezala Iparraldeko aportazioekin, bera hil eta geroago finkatuko zen euskara batura asko urreratzen da. "Ama, txukatu negarrak"
bertsoak irakurri besterik ez dago.

Penagarria da dena dela bere idatziekin suertatu dena. Bere oroimenean beneditar izan zen garaian idatzitako bertsoak biltzen dituen koadernillo bat eta "Olerti" aldizkarian argitaratutakoak baino ez zaizkigu geratu. Beste mordo bat ere bazen, eta interesgarrienak seguru aski, klandestinitate lanean zebilenean idatzitakoak. Baina bere biografia eta lanekin liburu bat egin behar zela eta bildu ziren material horiek guztiak galdu egin dira. Horien aztarnarik ateratzeko egin ditugun ahalegin guztiak alferrikakoak suertatu dira, tamalez.

Euskararen borroka ez zen, ordea, bere borroka pertsonal gisa bakarrik planteiatzen, eta ETAko zuzendaritzan egoteko jakin beharreko baldintza suertatu zen. "Orduan aurrean genbiltzenok euskal hiztunak ginen, hori da asuntoa. Eta erdaraz berba egiten genuen Fronte Obrerokoak zetozenean eta hola".

EHIZTARIEN INTUIZIOA. Orain arte ikusitakotik atera daiteke Txikiaren dohain nagusienetakoa: intuizioa. Bere "usaina", ezagutu zuten guztiek aipatzen dute. Intuizio horrek salbatu zion bizitza behin baino gehiagotan.

Baina aldi berean harekin lan egitea oso zaila zela diosku direzioan ezagutu zuen batek. "Egun batean izugarri haserretu eta esan nion: `Hi, Eustakio, hik ezduk hemen egingo nahi duana, entzuten duk?' Zuri-zuri eginda zutitu zen... eta ez zuen ezer esan. Hutsa falta zitzaion muturreko bat emateko".
Baina jarraitu genuen eta erabakia hartu. Beti izaten da problema noiz gelditu eta noiz hasi. Geldiuneak markatzea oso gaitza izaten da beti, jendeak ez baitu geldirik egoteko gogorik izaten. Geldi egongo ginela erabaki genuen orduan. Hurrengo egunean etxera joan ginen, jaiki goizean eta galdetu nion bati: `Hi, Eustakio non jak-'. `E'txak'. `Non kristo jak ba hori-'. `Papertxo bat utzi dik'. Ate azpian papertxo bat utzia zuen: `Ene gizonak beha zeudek. Agur'. Nerehaserrea!

Baina berriz zetorrenean oso ondo hartzen zen. Lehentasunak jartzen oso zuhurra zen, eta argi ezagutzen zituen Erakundearen beharrak. Kasu hartan, adibidez, eman dezagun kaxan hogei mila duro zeudela eta tipoa bueltan hamar milioirekin etorri. `Joder, hi, kristoren batxetik atera gaitxik' eta ezin gaizki hartu".

OBSESIO BAT: HERRIAREN KONFIDANTZA. Estrategia hasiera batean bederen erabat argitua eta zehatza ei zela ETAn orduan zuzendaritza inguruan ibilitakoek berek aitortzen dute. Franco bizirik eta sendo, ia hilezkor, ikusten zen garai haietan nola zehaztu estrategia politiko batean printzipioetan azaltzen zena.
Bi giderren inguruan ikusten du Peixotok Eustakio Mendizabalen bide politikoa: abertzale izateko euskara behar da; eta nahiz eta abertzale izan eta euskaldun, horren alde borrokatu, borroka erreal bat. Eta berdin kritikatuko zituen espainolismo aldetik zihoazenak bezala abertzale erradikal aitortu eta borroka dinamika batean sartzen ez zirenak.

Guztiaren muinean berriz euskara. Behin talde batean galdetu omen zioten: ea zein zen ETAren marko politikoa. "Gure borrokaren marko politikoa- Hizkuntzak ematen duena".

Eta horrekin batera gizontasunaren printzipioa. Gizontasuna, zintzoki jokatzea, Herriaren konfidantza lortzea. Bere obsesioa beti "Herria konfidantza galtzen ari zaiguk" izaten omen zen. Itsasondotik ezagutzen zuen eta geroztik ere traturik galdu ez zuen Inaki Larrañagak dioen bezala, edozein ekintzaren ondorengo betiko galdera zuen: "Hi, eta zer esaten dik jendeak".

Erakundea zuloan zegoeneko garaiez oroitzen da Peixoto. "Gizon izan beharra zegoen, arlo guztietan, Herriaren konfidantza lortzeko. ETAren konstante bat izan da daraman urte mordoan: gauzak erreibindikatu, nahiz eta kontrakoak izan, egia esan... ETAren kapitalik handiena gaur egun bere sinesgarritasuna da".

EKINTZA AZKEN MUGETARAINO. Kristautasunetik apartatua bazen, marxista izatera ez zen iritsi, antimarxista sekula izan ez bazen ere. Beharrik sentitzen ez zuelako. "Hemen aurrera egiteko Herriak sentitzen duena egin behar da, hortik aterako diagu". Militantzia oso estrikto batera zeramaten printzipio zabalak.
Eustakioren denboretan azalduko zen gero ETAren historian hainbesteko pisua izango zuen militante gaztea: Jose Migel Benaran "Argala". Hasieran militante zaharrei dogmatiko iruditu zitzaien gazte hark emango zuen "Herriaren alde hiltzea" filosofiatik aurrerako urratsa, beste bat erantsiz: "Irabaztea".

Txikia, ordea, politiko baino ekintzaile zen eta oroz gainetik erabateko militantea. Baina ez militante gogorra seguritatea "a rajatabla" eramateagatik, edo bizimoduaren austeritateagatik bakarrik. ETAren V. asanbladak jarritako fronteen planteamentua segitzen zen. Lau fronte, eta laurak enfrentamentu biolentoa eskatzen dutenak. Eta lauen artean borrokarik gogorrena armatua, nahiz eta oso ondo ulertu beste batzuek beste lanak egitea.
Baina fronteak beretzat periferialak ziren, baita erakunde armatua bera ere. Beretzat garrantzizkoena zentro bat egitea zelako. Foko bat, dinamikaren aintzindari izango zena. Peixotok definitzen duen bezala: "Zuzendaritza ez zuen egingo ideialak zituenak, dinamika zentro hori eramaten zuenak baino".

"ETA GERO? BORROKAN HIL". Lan handia egin zen bost urte haietan, eta garai haietako egunkarien orriak dira lekukorik onenak. Txikia etxean bezala ibiltzen zen batera eta bestera. Bere gurasoek aitortzen dute askotan ikusten zutela pasatzen, batzuetan agur eginaz, bestetan periodikoarekin aurpegia estaliz. Jende askok ezagutzen zuen.

Ibilera hark nora zeraman bazekien, bestalde. Heriotzari ere usaina hartzen baitzion Eustakiok. Benito Amundarainek kontatzen du nola egun batez Donostiako Alde Zaharrean aurkitu zuen. "Baina zer habil hemen?". "Badakik, ibili beharra zegok eta..." Eta aurreraxeago: "Hi, egunen batean... bazekiat, nik horrela hil behar diat".

Joxe Manuel Pagoagak kontatzen du beste hau. "Ni ihes egin berria izaki, eta uste nuen bizia arriskatu behar banuen nola irabaziko genuen ere ikusi nahi nuela. Egun batean bere etxera joan eta galdetu nion ea zer egin behar genuen. `Orain, kanpaina hau eta gero beste hura'. Eta nik: `Eta gero?'. Gero halako eta bestelako. `Eta gero' eta segi; eta halako batean: `Eta gero?' `Borrokan hil', horrela, ahotsik mudatu gabe. Eustakio konturatzen zen garai hartan hil egin behar zela. Herri bat ginela, askatu egin behar genuela eta... borrokan hil".

Baina aldaketak bazetozen. Eta aldaketa horretan ETAren sendotzea. Gero eta ekintza anbiziotsuagoak eta arriskugarriagoak. Bilbon sartu beharra zegoen, eta Eustakiok usain txarra hartzen zion. "Ni hemen ezagutzen nautela esaten ditek, baina hau ere nik ondo ezagutzen diat. Baina Bilbon zer, nora jo, nondik egin ihes?".

HAINBESTE BELDUR ZION BILBO MADARIKATURA. Nahiko gertutik zebilzkion azken hilabeteetan poliziak. Azkeneko eskapada, sekulakoa, Zumarragan egin zuen, eta suerte handi batekin eta dena arriskatuz lortu zuen hango kanposantutik barrena ihesi ateratzea.

Baina Bilbora joan beharra zegoen. Carreroren operazioa martxan zegoen eta beste batzuk ere zehaztu beharrean zeuden, karnetena eta Altos Hornosko atrakoa esate baterako. Hala ere, azken eguna ongiena berarekin ibili zen Peixotok konta dezake.

"Gauza da Eustakiok deitzen didala Bilbora, ezdakit zertarako. Jartzen dit zita Errekaldeko taberna batean eta han elkartzen gara hamar-dozenaren bat ilegal. Eta esaten dit nik berekin joan behar dudala.
Ateratzen gara taberna hartatik, kristoren multzoa, klaro, eta hor datoz bi kotxe beltz, milkinientosak biak, bete-beteak. Ikusi genituen, dudarik ez txakurrak zirela, baina ez ziren ausartu ezer egitera. Aurrera segi zuten eta... bakoitza bere aldetik. Eustakio eta biok Matikora. Orduan ezagutu nuen Matiko.
Etxe batean sartu eta han bazkaldu genuen. Madrilgo komandoaren ordezkari bat zegoen han, Carrerorena prestatzen ari zirenetako bat. Carreroren ekintza ezeztabaidatu zen, eta baita karnetena ere. Eta seiretan Algortako tren geltokian egoteko."

ALGORTA, ARRATSALDEKO SEIAK GELTOKIAN. Seietarako Algortako estazioan nengoen, trenaren zain. Irteten da Eustakio trenetik, heldu da niregana, betiko bere tabardo berdearekin, eta hiru bat metrora seinale bat egiten dit ahoarekin, hortzak hola jarrita. Eta atzetik gizon multzo bat ikusten dut, baina bi aurpegi ditut buruan, kristoren gizon tzarrak, hamarren bat. Parean jarri naiz eta Eustakiok: `Atzetik zetozek'. `Ziur hago-'. `Bai, ziur nauk'. `Bueno, goazen haruntza, ea segitzen gaituzten'. Eta haiek beti atzetik.

Jarraitu genuen, bueltan-bueltan, eta etxe baten portal ondoan geratu ginen. Begiratu atzera eta ordurako denak linean zetozen, zabalean, bidea oso-osoan hartuz, eskuak hola txaketan sartuta (bizkar zainen ohizko keinuan). Eta Eustakioren aurpegian heriotza zen, klabao, aho ingurua zuri-zuri.
Bat-batean, arnasa hartu zuen eta `korri egin behar diagu!'. Lasterka hasi eta besteak atzetik tiroka. Lehenengo kolpetik distantzia hartu nion Eustakiori; baina orduan ez du funtzionatzen buruak, nik uste, instintoak funtzionatzen duela, eta frenatu egin nuen, berari itxoiteko.

Aurrera gindoazela korrika, berrogeitamarren bat metro egingo genituen, eta nik eskailera batzuk ikusi nituen eskumatik, eta bidea mendi-ebaki baten ondotik zihoala. Nik eskailerak hartu nituen, igo abiada batean eta goian, kaxko batetik, behera begiratu eta ikusi nuen azken aldiz Eustakio, oso hurbil besteengandik, eta tiroka.

Behetik gora nire atzetik ikusi nituen, eta aurrera egin nuen eskaileretatik gora, lehengo kale berera irten berriz, eskaratz batean sartu eta txaketa bota, Garratzek emandako txaketa marroi bat, eta irten egin nintzen. Txaketa... goizean errietan aritua nintzaion Eustakiori: `Hi ere ba haiz bada, Ostegun Santu eta erropa kabroi horiekin, txamardo alu horrekin'. Bera ere ez zegoen bromatarako eta: `Hauek ere Ostegun Santuan ibiltzeko arropak dituk'.

Kotxe bat hartu eta etxe batera sartu nintzen. Eta kotxe hura semaforo batean zegoela, orduantxe pasa zen anbulantzia bat Bilbo aldera. `Izorratu haute, Eustakio' pentsatu nuen nere artean. Tiroteoa hasi eta anbulantzia semaforotik pasatzen ikusi artean ez ziren bost minutu baino asko gehiago pasako".

ETA-REN JAUZI KUALITATIBOA TXIKIAREN GARAIETAN. Biharamonean, ostiral sainduz, Txikiaren heriotza azpimarratzen zuten egunkari guztiek. "El Correo Espanol-El Pueblo Vasco" egunkariak adibidez hala titulatzen zuen bere lehen orria: "Eustaquio Mendizabal, muerto a tiros al enfrentarse a la policia en Algorta. Era el maximo responsable del frente militar de la E.T.A". Gainean norbait engainatzeko bitxikeria bat: "La zona vasco-francesa espera con ansiedad la entrada de Espana en la C.E.E. Bayona no estaria arrinconada y su puerto seria ampliado. Guipuzcoa, Alava, Navarra y Vizcaya podrian contar con el aeropuerto de Biarritz-Parme". Beste egunkariek ere Eustakioren jefe izatea azpimarratzen zuten. "La Gaceta del Norte": "Aqui murió el jefe de ETA".

Buruzagi nor den eta militante bakoitzak erakundean ze nolako pisua duen jakitea ez da erraza izaten, klandestinitatea hain estu gordetzen duen organizazio batean. Baina Txikiaren garrantzia nabarmen geratu da. Areago, bere heriotzaren ondoren ekintzen beheraldi bat ikus daiteke.

Eustakio Mendizabal ekintzan ibili zen garaietan ETAk jauzi kualitatibo bat eman zuen bere agerpenetan. Behil kontsul alemanaren bahiketa, Zabalaren bahiketa (euskaldun bat bahitzen zen lehendabiziko aldia), Huarterena, Sindikatuen erreketa, Orbegozo eta Pasaiko kamionetaren atrakoak, Hernaniko harrobitik dinamita eramatea... Eta ekintza gehienak Oreretatik Tolosarainoko eskualdean ematen dira.


TXIKIARENGANDIK ARGALARENGANA. Txikiarengandik Argalarengana Poliziaren taktikak denbora batez gainditurik edukitzeaz gain, ekintzen azeleratzearen eragina alde guztietan antzematen zen: langile mugimenduan eztabaidak sortzen ziren, Eliza konpromezu batean jartzen zen gertakizunen interpretazio bat ematerakoan. Europa mailan bestalde aparteko oihartzuna hartzen zuen euskal nazio arazoak, eta kazetariak hurbiltzearekin batera solidaritate batzordeak hasi ziren antolatzen han-hemenka. Beren laguntza 1975ean, Txiki eta Otaegiren afusilaketen aurrean, erakusteko aukera izango zuten.

ETA militanteek garai horretan eman behar duten beste urrats bat aipatu digu Txikiaren denboran militante izandako batek. "Heriotzaren posibilitatea erreal bihurtu zen guretzat Eustakioren hilketarekin. Polizia ere ikasten ari zen, eta Txikiaren eta bere ondoren etorri ziren heriotzei erreparatzen badiezu, konturatuko zara atxilotzeko ordez liberatuak hiltzeko ordena zutela".

Txabi Etxebarrietaren heriotzarekin kale mailan halako haserre erreakzio gogor bat izan zen bezala, Txikiarenean pena eta ezintasun sentsazioa zabalagoa izan zen. Mito baten erorketa. ETAren ekintzak ere, kopuruz bederen, urritu egin ziren, erorketa eta heriotza gehiago ere izan baitzen ondorengo hilabeteetan: Iparra, Artetxe... Baina bere eragina kualitatiboki mantendu egingo zen, Carreroren boladura famatuarekin punturik gorenetakoa harrapatuz.

ETAk izan duen beste gizonik inportanteenetako bat aurkituko dugu berehala, Jose Migel Benaran Ordenana "Argala", Itsasondoko semearen aldean erabat ezberdina. Baina hark bezala erakundeari dinamika eta abiadura azkarrak erantsiko dizkiona.

Gatzaga Taldea
("Larrun" aldizkaria / 25 zk.)

jueves, abril 18, 2013

PORQUE TENEMOS MEMORIA... ALTO A LA AGRESIÓN IMPERIALISTA EN GERNIKA, EN COREA, EN VENEZUELA, EN CUALQUIER PARTE!! 76. Aniversario del bombardeo de Gernika (1937-2013)

76. Aniversario del bombardeo de Gernika (1937-2013)

PORQUE TENEMOS MEMORIA... ALERTA!!

ALTO A LA AGRESIÓN IMPERIALISTA EN GERNIKA, EN COREA, EN VENEZUELA, EN CUALQUIER PARTE...

CONCENTRACIÓN EN GERNIKA

28 de Abril, domingo, a las 12:30 en el "Mercurio"
 
AHAZTUAK 1936-1977

MEMORIA DAUKAGULAKO... ERASO INPERIALISTARIK EZ!! Gernikako bonbardeaketaren 76. urteurrena (1937-2013)


Gernikako bonbardeaketaren 76. urteurrena (1937-2013)

MEMORIA DAUKAGULAKO, ADI!!

ERASO INPERIALISTARIK EZ!! EZ GERNIKAN, EZ KOREAN, EZ VENEZUELAN, EZ INON!!

KONTZENTRAZIO / EKITALDIA GERNIKAN

APIRILAK 28an, "MERCURION", 12:30etan

miércoles, abril 17, 2013

LA AMETRALLADORA DE CASTET


La Guerra Civil. Cumbre de Ganguren donde antiguamente existía la ermita de Santamañezar. Un día antes que el bombardeo de Gernika. El bando golpista, tras tomar el frente de los Intxorta, avanza entre una también represora niebla por las cercanías de Zaldibar. El efecto dominó de los requetés hace caer continuas líneas. Gudaris y milicianos resisten más con sus ideas antifascistas que con las posibilidades reales de hacer frente.

Los batallones Avellaneda, Rebelión de la Sal, Arana Goiri o Zabalbide cuentan con tropas hambrientas y mal abastecidas. Suman una ametralladora y varias pistolas. Las trincheras se improvisan.

Son datos aportados por un periodista de la época, George L. Steer (Sudáfrica, 1909). A sus 27 primaveras, el corresponsal de guerra accedió al monte de Santa Marina aquella infausta noche entre el 24 y 25 de abril.

Bala para un farmacéutico

En su bitácora de tierra quedaron registrados sus puntos de vista de la batalla. Entre sus renglones hablaba del Comandante del Batallón Avellaneda, Enrique Castet Arrieta-Maskaraua, de los últimos instantes de lucha de este joven farmacéutico de Güeñes afiliado al PNV.

Steer taquigrafía para la memoria histórica: "Castet localizó una ametralladora en un bosquecillo próximo. Salió a rodearla con un grupo de hombres, pero justamente bajo la trinchera una bala le atravesó el cráneo. El mando no había previsto sucesor en tal emergencia, y mientras 'Jaureghy', buen tirador, liquidaba con su pistola la posición que mató al pobre Castet, los oficiales inferiores pasaron veinte minutos discutiendo quien había de ser el nuevo comandante del batallón, mientras Castet yacía con la boca abierta, como para atrapar moscas al mediodía".

Como aquel vasco de la comarca de Enkarterri también fallecieron, se estima, cuarenta milicianos y gudaris. El historiador local, Balendin Lasuen, cifra en 27 los zaldibartarras que murieron en los diferentes frentes durante el tiempo de la guerra civil.

Cinco asociaciones

Una vez recogida la ametralladora de Castet, cinco asociaciones y toda la ciudadanía que quiera sumarse, volverán setenta y seis años después a recordar el coraje de aquellos abanderados de la democracia.

Por sexto año consecutivo y, al mismo tiempo, ya son 25 ediciones que se organiza el Castet Eguna, trabajan juntas asociaciones de Durangaldea que promueven la recuperación de la memoria histórica como son "Castet" de Zaldibar, "Andikona" de Otxandio, "Durango 1936", "Berriz 1936 Gogoratzen" y Ahaztuak 1936-1977.

El domingo se quedará en la plaza del ayuntamiento para subir a la cumbre de Ganguren, Santamañezar. Una vez allí, habrá diversos actos entre los que se trasluciran los sucesos de aquel tiempo. Gaizka Zabarte y Maite Arrizabalaga, enfatizaron la dureza de aquella terrible y mortal noche oscura. "Fue una jornada dramática", dijeron en nombre de la organización. El próximo domingo reivindicarán aquella "necesidad de una verdadera democracia, verdadera justicia social y el derecho a decidir para personas y pueblos".

El hoy famoso periodista sudafricano George L. Steer recogió "in situ" el asesinato del comandante Castet.

Alrededor de cuarenta gudaris y milicianos fallecieron durante aquella noche nublada de hace setenta y seis años en Santamañezar.

"CASTET EGUNA" ZALDIBARREN. DATORREN DOMEKAN APIRILAREN 21an OSPATUKO DA

Aurten ere 1937ko apirilaren 25ean Santamañezarren jausitako gudari eta milizianoak gogoratuko dira Zaldibarren datorren domekan. Baita Euskal Herria eta askatasunaren alde borrokan jausitako guztiak.

Aurtengoa XXI Castet Eguna da eta betiko lez bost elkarteek dei egiten diete zaldibartar guztiei eta baita Durangaldeko beste herritarrei Castet Eguneko ekitaldietan parte hartzeko.

Berriz 1936 Gogoratzen Elkartea
Durango 1936 Kultur Elkartea
Andikona Elkartea (Otxandio)
Castet Elkartea (Zaldibar)
Ahaztuak 1937-1977